Autonome ontwikkelingen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Werk en inkomen Incl.reserves | |||||
Bijstandsbesluit Zelfstandigen (BBZ) | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemeentelijk minimabeleid | -52 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensvoorzieningen | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwijtschelding lokale belastingen | -123 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Participatiewet (PW) | -172 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reïntegratie/participatievoorzieningen | -68 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociale werkvoorziening (MGR) | 36 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma | -324 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugd Incl.reserves | |||||
Individuele voorz. Jeugd Intensief | -5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Individuele voorzieningen Jeugd | -995 | -95 | -95 | 0 | 0 |
Jeugdgezondheidszorg | -51 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Peuteropvang | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma | -1.032 | -95 | -95 | 0 | 0 |
Maatschappelijke ondersteuning Incl.res. | |||||
Aanpak Psych. kwetsb. en beschermd wonen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Algemene voorzieningen Wmo en Jeugd | 157 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eigen bijdrage maatwerkvoorz./opvang Wmo | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatwerkvoorz. (immaterieel) Wmo | -97 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatwerkvoorz. (materieel) Wmo | -104 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MFA Ewijk | -13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MFA Weurt | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Openbare gezondheidszorg | -331 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Organisatie toegang | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
PGB Wmo | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma | -372 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Welzijn en educatie Incl.reserves | |||||
(Overige) kunstzinnige vorming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begraafplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevordering sportdeelname | 112 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Evenementen | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huisvesting onderwijs | -25 | -10 | -10 | -10 | -10 |
Kunstbeoefening en-bevordering | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lokaal onderwijsbeleid | 95 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Openbaar groen/park/plantsoen | -251 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RESERVERINGEN PROGRAMMA 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Speelvoorzieningen | -2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sportaccommodaties | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zwembad | -69 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma | -105 | -10 | -10 | -10 | -10 |
Omgeving Incl.reserves | |||||
Afval | 185 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedrijven,handhaving/externe veiligheid | -8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheer en onderhoud wegen | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsplannen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse gronden | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gladheidsbestrijding | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Monumenten | -2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Riolering | 568 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Straatreiniging | -25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vastgoedbeheer | -15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkeersmaatregelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wabo | 430 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Watergangen, afwateringen | -120 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wegbermen en bermsloten | -181 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma | 847 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Openbare orde en veiligheid Incl.reserve | |||||
Regulering APV/Bijz.wetten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veiligheidsbevorderende maatregelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestuur algemene ondersteuning Incl.res. | |||||
Belastingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Burgemeester en wethouders | -10 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Lokale heffing/invordering | -83 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead (automatisering) | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead (gemeentehuis) | -18 | -7 | -7 | -7 | -7 |
Overhead (gemeentewerf) | -2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Overhead (O.R.) | -11 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead (P&O) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead (voorlichting) | -20 | -20 | -20 | -20 | -20 |
RESERVERINGEN PROGRAMMA 7 | 1.366 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat v/d rekening baten en lasten | 560 | 108 | 108 | 13 | 13 |
Totaal programma | 1.811 | 105 | 105 | 10 | 10 |
Onroerende zaakbelasting Incl.reserves | |||||
OZB-eigenaren | 41 | 0 | 0 | 0 | 0 |
OZB-gebruikers | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige eigen middelen Incl.reserves | |||||
Beleggingen | -17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bouwgrondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Forensenbelasting | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hondenbelasting | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Precariorechten | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RESERVERINGEN PROGRAMMA 9 | -1.366 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toeristenbelasting | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma | -1.070 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de mutaties
De toelichtingen per programma verdeeld naar de producten worden hieronder weergegeven:
Programma; Werk en inkomen:
Gemeentelijk minimabeleid (€ -52.000)
Omdat de huisvesting van statushouders in de eerste maanden van 2021 door de lockdown stil lag, is een inhaalslag in de tweede helft van 2021 gerealiseerd. Daarnaast is er sprake van een extra toename van de kosten voor bijzondere bijstand in de vorm van inrichtingskosten.
Inkomensvoorzieningen (€ 50.000)
De wet IOAW is bedoeld voor oudere, werkloze werknemers en hun partners. Het is een aanvulling op het (gezins)inkomen tot bijstandsniveau. Aangezien een van de voorwaarden is dat een werkloze werknemer geboren moet zijn voor 1965 wordt de instroom in de IOAW steeds kleiner en de uitstroom uit de IOAW naar de AOW groter (sprake van een uitsterfconstructie) en ontstaat hier een voordelig resultaat.
Kwijtschelding lokale belastingen (-€ 123.000)
Gerealiseerde lasten als gevolg van het product kwijtschelding zijn nu voor het eerst gepresenteerd volgens BBV-richtlijnen op het juiste product. In dit geval valt het onder programma werk en inkomen. In voorgaande jaren werden deze lasten met het product afval en riolering in programma 5 omgeving verrekend. Deze Herfstnota zorgt ervoor dat de begroting nu aangepast wordt voor beide programma’s. Eenmalig ontstaat hierdoor een nadeel op dit product. Hier staat een voordeel bij product afval en product riolering tegenover.
De kwijtschelding in 2021 was begroot op € 138.000. De verwachting is nu dat we € 15.000 minder aan kwijtschelding uitgeven. De totale lasten op de kwijtschelding in 2021 bedragen € 123.000.
Participatiewet (PW) (-€ 172.000)
Op 1 oktober jl. heeft het Rijk de voorlopige bijstandsbudgetten 2022 en definitieve budgetten 2021 bekend gemaakt. Hieruit worden de uitkeringen en loonkostensubsidies bekostigd. Ondanks Corona heeft de economie zich beter heeft ontwikkeld dan vooraf gedacht. Derhalve zijn de definitieve budgetten vanuit het Rijk voor de gemeenten lager vastgesteld. Voor Beuningen betekent dit een nadeel van € 172.000.
Re-integratie / Participatievoorzieningen (-€ 68.000)
Het Rijk heeft bij de decembercirculaire 2020 tijdelijke middelen toegekend in de Algemene Uitkering ten behoeve van een aanvullend pakket re-integratie. De uitvoering van dit aanvullend pakket re-integratie vindt plaats bij het Werkbedrijf. Derhalve zijn deze middelen overgedragen aan het Werkbedrijf.(nadeel € 57.000).
Ter uitvoering van het 100-banenplan, verbreding van de doelgroep (Tozo) en uitbreiding van meer kandidaten is dit betaald (€ 77.000) uit reeds in een eerder stadium overgedragen middelen aan het werkbedrijf.
De bijdrage van gemeente Beuningen aan WBRN voor het uitvoeren van arbeidsmatige dagbesteding wordt verlaagd omdat de kosten lager uitvallen. Voordeel € 66.000.
Sociale werkvoorziening (MGR) (€ 36.000)
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) ontvangt van Beuningen een bijdrage voor de Sociale Werkvoorziening.(WSW) In de bijgestelde begroting 2021 is de verschuldigde bijdrage WSW naar beneden bijgesteld vanwege hogere indexering van het Rijk en uitstroom van de doelgroep.
Programma; Jeugd:
Individuele voorz. Jeugd Intensief, Individuele voorzieningen Jeugd, Jeugdgezondheidszorg (Totaal - € 1.051.000)
De tekorten in de herfstnota hebben vooral betrekking op PGB jeugd € 116.000, specialistische begeleiding € 138.000, dagbehandeling €146.000, basis- en specialistische GGZ € 550.000. De belangrijkste redenen voor deze stijgingen zijn o.a. een toename van klachten bij kinderen en jongeren (prestatiedruk, individualisering, stress in de thuissituatie) en de corona pandemie. Corona is een extra "trigger" die een toenemend beroep op jeugdhulp veroorzaakt. Vanuit het Rijk zijn aanvullende middelen ontvangen welke bij deze afwijkingen over 2021 zullen worden ingezet als dekking.
Daarnaast is de definitieve verevening van de zorgkosten regiogemeenten 2020 lager uitgevallen dan dat bij de jaarrekening bekend was (nadeel € 119.000) en in dit jaar verrekend. Ook eind 2021 zal nog een verevening van de zorgkosten plaatsvinden. De omvang is bij de herfstnota echter nog niet bekend.
Programma; Maatschappelijke ondersteuning:
Algemene voorzieningen WMO en Jeugd (€ 157.000)
Het bestuur van de BVO DRAN (Doelgroepenvervoer) heeft op 8 juli 2021 een gewijzigde begroting 2021 vastgesteld dat resulteert in een lagere bijdrage voor Beuningen. Op basis van de kwartaalrapportage van de DRAN blijkt dat veel minder vervoer heeft plaatsgevonden dan vooraf was ingeschat. De begroting kan derhalve neerwaarts bijgesteld worden. Dit betreft een incidentele afwijking.
Eigen bijdrage maatwerkvoorz./opvang Wmo (€ 25.000)
Het aantal cliënten met een Wmo-voorziening is toegenomen. Daardoor zijn meer inwoners een eigen bijdrage verschuldigd. Dit leidt tot een toename in het bedrag dat de gemeente ontvangt. Dit is naar verwachting een structureel effect, tenzij het Rijk zou besluiten de regels rondom het abonnementstarief te wijzigen.
Maatwerkvoorz. (immaterieel) Wmo (-€ 97.000)
Op basis van de meest recente regionale prognose zijn de benodigde middelen voor specialistische begeleiding op basis van de Wmo hoger.
Maatwerkvoorz. (materieel) Wmo (-€ 104.000)
Woonvoorzieningen WMO
In 2021 zijn bij enkele woningen ingrijpende aanpassingen nodig met hoge kosten, die zijn gerelateerd aan casuïstiek met een intensieve ondersteuningsbehoefte. Door de woningnood blijven mensen langer wonen in de gemeente Beuningen en worden er meer woningen aangepast. Daarnaast zijn er ook geen adequate aangepaste woningen in de regio aanwezig.
Openbare gezondheidszorg (-€ 331.000)
Tot 1 november zijn extra kosten gemaakt als gevolg van corona.(zie ook brief kosten en compensatie Corona). Dekking hiervan zit in het voordeel vanuit het gemeentefonds.
Programma; Welzijn en educatie:
Bevordering sportdeelname (€ 112.000)
Dit betreft de raming van de ontvangsten SPUK (Specifieke Uitkering Stimulering Sport)
- budget BTW investeringen € 32.000
- specifieke uitkering ijsbanen/zwembaden € 69.000 (zie product zwembaden)
- vrijval afrekening 2020 sportakkoord € 10.000
Huisvesting onderwijs (-€ 25.000)
Deze post is incidenteel verhoogd in verband met meer (niet verhaalbare) schades en vernielingen. Daarnaast is de huuropbrengst Koolzaadveld structureel verlaagd.
Lokaal onderwijsbeleid (€ 95.000)
Voor de periode 2019 - 2022 ontvangt Beuningen jaarlijks vanuit het Rijk een bijdrage ten behoeve van het gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid (GOA) met als doel onderwijsachterstanden, waaronder taalachterstanden, van kinderen vroegtijdig te signaleren en te bestrijden. Eind 2022 wordt de totale periode in 1x afgerekend via de SISA verantwoording. Over 2019 en 2020 hebben we een definitieve beschikking ontvangen en de niet uitgegeven budgetten zijn overgeheveld naar 2021. De begroting is nu aangepast op wat we volgens de jaarlijkse toekenning mogen uitgeven inclusief de genoemde budgetoverheveling uit 2019 en 2020.
Openbaar groen/park/plantsoen (-€ 251.000)
Gerealiseerde lasten als gevolg van het product openbaar groen/park/plantsoen zijn nu voor het eerst gepresenteerd volgens BBV-richtlijnen op het juiste product. In voorgaande jaren werden deze lasten met het product afval en riolering in programma 5 omgeving verrekend. Deze Herfstnota zorgt ervoor dat de begroting nu aangepast wordt voor beide programma’s. Eenmalig ontstaat hierdoor een nadeel van € 251.000 op dit product. Hier staat een voordeel bij product afval € 49.000 en riolering € 202.000 tegenover.
Zwembad (-€ 69.000)
Dit betreft de raming van het toegekende SPUK budget voor 2021.(zie product bevordering sportdeelname)
Programma; Omgeving:
Afval (€ 185.000)
Gerealiseerde lasten als gevolg van het product openbaar groen/park/plantsoen enerzijds en de kwijtschelding lokale belastingen minima anderzijds, zijn nu voor het eerst gepresenteerd volgens BBV-richtlijnen op de juiste producten en niet bij afval meegerekend. Hierdoor ontstaat op dit product afval nu een voordeel.
Daarnaast is er een extra opbrengst voor afvalstoffenheffing en reinigingsrechten bedrijven ad € 34.000 gerealiseerd. Totaal voordeel op product afval van € 185.000
Beheer en onderhoud wegen (€ 30.000)
Door allerlei leveringsproblemen van materialen en grondstoffen is in overleg met de aannemer besloten een deel van het geplande onderhoud door te schuiven naar 2022.
Riolering (€ 568.000)
Lasten van producten zoals ‘straatreiniging’, ‘watergangen, afwateringen’, ‘wegbermen en bermsloten’ en ‘kwijtscheldingen’ wordt volgens BBV-richtlijnen nu op de betreffende producten verantwoord en niet onder product Riolering. Bij deze Herfstnota wordt de begroting van dit product € 525.000 naar beneden bijgesteld. Deze begrote lasten worden vervolgens geraamd bij de hiervoor vermelde producten waar nu ook de lasten geboekt worden.
Daarnaast is incidenteel de bijdrage aan de voorziening riool verlaagd. Er was € 35.000 extra nodig in verband met calamiteiten aan twee duikers aan de van Heemstraweg Beuningen en Molenstraat Winssen.
Straatreiniging (-€ 25.000)
Het gevolg door te voldoen aan BBV-richtlijnen is dat gerealiseerde lasten op dit product staan en het voordeel van € 25.000 zit in product Riolering waar het begrote bedrag vermeld is. Deze herfstnota corrigeert de begroting naar het juist product.
Wabo (€ 430.000)
De verwachtte legesinkomsten, op basis van de facturering, zijn 2 keer hoger dan begroot. Dit wordt onder andere veroorzaakt door enkele grote woningbouwprojecten zoals het Hof van Campe. Tevens zijn er een groter aantal bouwvergunning verleend dan vooraf ingeschat.
Watergangen, afwateringen (-€ 120.000)
Het gevolg door te voldoen aan BBV-richtlijnen is dat gerealiseerde lasten op dit product staan en het voordeel van € 120.000 zit in product Riolering waar het begrote bedrag vermeld is. Deze herfstnota corrigeert de begroting naar het juist product.
Wegbermen en bermsloten (-€ 181.000)
Het gevolg door te voldoen aan BBV-richtlijnen is dat gerealiseerde lasten op dit product staan en het voordeel van € 146.000 zit in product Riolering waar het begrote bedrag vermeld is. Deze herfstnota corrigeert de begroting naar het juist product. Incidenteel was er € 35.000 extra nodig in verband met calamiteiten aan twee duikers aan de van Heemstraweg Beuningen en Molenstraat Winssen.
Programma; Openbare orde en veiligheid:
Bijdrage Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (€ 70.000)
De begroting 2021 van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid laat een vermindering zien vandaar dat het budget conform de begroting 2021 positief is bijgesteld.
Programma; Bestuur en algemene ondersteuning:
Lokale heffing/invordering (-€ 83.000)
Tijdelijke uitbreiding Munitax. Voor de periode van drie jaar, 2021/2023, wordt de formatie met 3,1 Fte uitgebreid. Dit is noodzakelijk enerzijds omdat de maatschappelijke ontwikkelingen zoals mondigheid (meer klantencontact in het algemeen) en juridisering bij de inwoners is toegenomen. Daarnaast is er de druk op de jaarlijkse herwaardering door ontwikkelingen op de onroerend goed markt en bouwontwikkelingen. Anderzijds zijn er wettelijke ontwikkelingen zoals de regelgeving. rondom de BAG-oppervlakte die als grondslag gebruikt moet worden in de WOZ-waardebepaling en de implementatie van WOZ-berichtenverkeer.
De totale lasten worden toegerekend aan de vijf deelnemende gemeenten
Overhead (automatisering) (€ 29.000)
In de zomer van 2021 is het voorstel Digitaal Ontwikkeling Programma 2021-2024 (DOP) behandeld in de Raad. Conform dit voorstel is het totale budget onderverdeeld in de onderdelen dienstverlening, informatie & privacy, zaakgericht werken en informatievoorziening. Bij deze transitie kwam een dubbele raming aan het licht dat nu met deze herfstnota vrij valt.
Reservering programma 7 (€ 1.366.000)
Dit bedrag betreft de jaarlijkse storting volgens het spaarplan. Dit stond bij programma 7, Bestuur en Algemene ondersteuning echter het is logischer dat dit in het programma 9, Overige eigen middelen valt. Bij de begroting 2022-2025 is dit reeds structureel overgeboekt naar programma 9. Voor het lopende jaar wordt nu bij deze herfstnota de overboeking naar dit programma gemaakt.
Programma; Onroerende zaakbelasting:
OZB-eigenaren en OZB gebruikers (totaal € 175.000)
Over voorgaande jaren is € 25.000 meer ontvangen dan verwacht in de jaarrekening 2020.
De opbrengst 2021 is € 150.000 hoger dan begroot. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de grondslagen voor het gebruikersdeel niet woningen hoger is dan werd voorzien bij de vaststelling van de tarieven
Programma; Overige eigen middelen:
Bouwgrondexploitatie (€ 0)
De budgetten van de diverse bouwgrondexploitaties zijn aangepast naar de laatst vastgestelde geactualiseerde grondexploitaties (jaarstukken 2020). Deze budgetten zijn budgettair neutraal want deze worden verrekend met de balans. Tussentijds zijn er geen resultaten genomen of complexen afgesloten. Dit gebeurt jaarlijks bij de actualisatie van de bouwgrondexploitaties (jaarstukken 2021).
Precariorechten (€ 58.000)
Door toename van het aantal strekkende meters van ondergrondse leidingen is de opbrengst aan precariobelasting hoger dan begroot. 2021 Is het laatste jaar van precariorechten. Gemeenten kunnen namelijk tot 1 januari 2022 precariobelasting heffen over netwerken die nutsbedrijven in, op of boven gemeentegrond exploiteren.
Reservering programma 9 (-€ 1.366.000)
Dit bedrag betreft de jaarlijkse storting ingevolge het spaarplan. Dit stond bij programma 7, Bestuur en Algemene ondersteuning echter het is logischer dat dit in het programma 9, Overige eigen middelen valt. Bij de begroting 2022-2025 is dit reeds structureel overgeboekt naar programma 9. Voor het lopende jaar wordt nu bij deze herfstnota de overboeking naar dit programma gemaakt.
Toeristenbelasting (€ 225.000)
De extra baten betreffen de afwikkeling van de jaren 2018 t/m 2020. De aanslagen worden altijd in het jaar na heffingsjaar opgelegd.